Madrasskydd efter mått

  1. INTRODUKTION
    Dessa Allmänna Villkor (hädanefter "AV") innehåller villkoren för användningen av tjänsten som tillhandahålls på webbplatsen madrassoverdrag24.se (hädanefter "webbplatsen") av användaren (hädanefter "Användaren"). Teknisk information som inte ingår i dessa AV finns tillgänglig på webbplatsen. Genom att använda webbplatsen accepterar och godkänner Användaren villkoren som fastställs i dessa AV.

  2. TJÄNSTELEVERANTÖREN

Namn: Revoticon Kft.
Huvudkontor: Folyondár u. 30/B, 1037 Budapest
Butik: Reitter Ferenc u. 40, 1132 Budapest
Organisationsnummer: 01 09 295974
Momsregistreringsnummer: 25913947-2-41
Bank: Raiffeisen Bank
E-postadress: info@revotica.hu
Telefonnummer: +36-1/490-0808

  1. ANVÄNDNINGSVILLKOR

3.1. Ansvarsfriskrivning
Användaren använder webbplatsen helt på egen risk och accepterar att Tjänsteleverantören inte ansvarar för materiella eller immateriella skador som uppstår vid användning, utöver ansvar för brottslig eller grov vårdslöshet, eller för skador som medför fara för liv, kroppslig integritet eller hälsa.

Tjänsteleverantören avsäger sig allt ansvar för användarnas beteende på webbplatsen, och Användaren är fullt ansvarig för sitt eget beteende.

Användaren ska säkerställa att webbplatsen inte används på ett sätt som direkt eller indirekt bryter mot tredje parts rättigheter eller lagar.

Innehåll som eventuellt görs tillgängligt av Användare på webbplatsen (t.ex. kommentarer) kan kontrolleras av Tjänsteleverantören, men detta är inte en skyldighet, och Tjänsteleverantören är inte skyldig att leta efter tecken på olaglig aktivitet eller ta ansvar för sådant innehåll.

3.2. Upphovsrätt
Hela webbplatsens innehåll (texter, bilder, grafiska element, etc.) är upphovsrättsskyddat och får inte kopieras, modifieras eller distribueras i kommersiellt syfte.

4. KÖP PÅ WEBBPLATSEN

 

4.1. Priser
Priserna som anges på webbplatsen är inklusive moms och inkluderar 27% moms enligt gällande skattesats i Ungern.

4.2. Beställningsprocess
Webbplatsen erbjuder produktinformation och möjlighet att beställa online för Användare. Användaren kan navigera på webbplatsen med hjälp av menyer. Produkterna är indelade i kategorier, och en lista över produkter inom varje kategori visas när man klickar på kategoriens namn. Om alla produkter inom en kategori inte ryms på en sida, kan Användaren bläddra mellan sidorna med siffrorna ovanför och under produktlistan. För att se detaljerad information om en produkt, inklusive egenskaper och pris, kan Användaren klicka på produktens namn.

På webbplatsen finns också en sökfunktion för att hitta produkter med hjälp av nyckelord. Sökresultaten visas i lista, liknande kategorivyerna.

Den valda produkten kan läggas i varukorgen genom att klicka på "Lägg i varukorgen". Användaren kan kontrollera innehållet i varukorgen genom menyn "Varukorg", där mängden av varje produkt kan justeras eller produkter kan tas bort. För att tömma varukorgen helt kan Användaren klicka på "Töm varukorgen". Användaren fortsätter genom att klicka på "Till betalning" och kan därefter fylla i fakturerings- och leveransuppgifter.

Vid beställning måste Användaren ange följande uppgifter: namn, telefonnummer, faktureringsadress, leveransadress (om annan än faktureringsadress), och e-postadress. I nästa steg väljer Användaren önskad leverans- och betalningsmetod. På en sammanfattningssida kan Användaren granska alla tidigare angivna uppgifter och de produkter och mängder som ska beställas. Om allt är korrekt kan Användaren slutföra beställningen genom att klicka på "Skicka beställning", och Användaren får en bekräftelse på skärmen och via e-post.

4.3. Bindande offert och bekräftelse
Tjänsteleverantören kommer att informera Användaren om bekräftelsen inom 48 timmar. Om Användaren inte får någon bekräftelse inom 48 timmar, befrias Användaren från sin bindning till erbjudandet och är inte skyldig att ta emot de beställda produkterna. (Arbetsfria dagar räknas inte in i de 48 timmarna.)

Bekräftelsemejlet innehåller de uppgifter som Användaren angett under köpet, orderinformationen, namnet på de beställda produkterna, deras pris, valda betalnings- och leveranssätt samt beställningsnumret.

4.4. Ingående av avtal

 

Avtalet kan ingås på ungerska. Genom att göra en beställning anses avtalet som ett elektroniskt ingånget avtal, som regleras av lag CVIII från 2001 om elektroniska handelstjänster och vissa frågor som rör informationssamhällets tjänster. Avtalet omfattas även av förordning 45/2014 (II.26.) från den ungerska regeringen om detaljerade bestämmelser för avtal mellan konsumenter och företag och beaktar direktiv 2011/83/EU från Europaparlamentet och rådet om konsumenträttigheter.

Utöver den automatiska bekräftelsen skickar Tjänsteleverantören ett separat godkännande via e-post inom 48 timmar, där Användarens beställning accepteras. Avtalet träder i kraft vid mottagandet av detta godkännande och inte vid den automatiska bekräftelsen. (Helgdagar räknas inte in i de 48 timmarna.)

4.5. Arkivering av avtalet
Avtalet som ingås via webbplatsen betraktas inte som ett skriftligt avtal, och Tjänsteleverantören arkiverar det inte, vilket innebär att det inte är tillgängligt i efterhand.

4.6. Betalning

4.6.1. Förskottsbetalning: Ett fakturaunderlag skickas tillsammans med bekräftelsemejlet som innehåller detaljer om de beställda produkterna och information om betalningen. Användaren har 14 dagar på sig att genomföra betalningen, varefter beställningen annulleras. Vänligen påbörja överföringen endast efter att fakturaunderlaget har mottagits.

4.7. Avhämtnings- och leveransalternativ

4.7.1. Personlig avhämtning
Efter överenskommelse kan produkten hämtas på någon av våra showrooms under öppettiderna. Personlig avhämtning är kostnadsfri.

4.7.2. Hemleverans
Det är möjligt att beställa hemleverans av den eller de beställda produkterna med kurir.

5. ÅNGERRÄTT

5.1. Hur man utövar ångerrätten
Denna punkt gäller enbart för en fysisk person som agerar utanför sin yrkesverksamhet och som köper, beställer, tar emot, använder en vara eller är mottagare av kommersiell kommunikation eller ett erbjudande kopplat till varan (hädanefter "Konsumenten"). Konsumenten har rätt att utan motivering frånträda avtalet inom fjorton (14) dagar från mottagandet av produkten, eller i fallet med fler produkter, från det datum då den sista produkten mottogs, av Konsumenten eller av en tredje part som Konsumenten angivit, som inte är transportören.

Konsumenten har rätt att utöva ångerrätten från dagen för avtalsingåendet fram till mottagandet av produkten.

Om Konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt måste hen skicka ett klart uttalande om detta (t.ex. per post eller e-post) till Tjänsteleverantören enligt kontaktuppgifterna i punkt 1 i dessa Allmänna Villkor. Konsumenten anses ha utövat sin ångerrätt inom tidsfristen om meddelandet skickas till Tjänsteleverantören innan tidsfristen löper ut.

Det är Konsumentens ansvar att bevisa att ångerrätten har utövats enligt bestämmelserna i dessa Allmänna Villkor. Tjänsteleverantören bekräftar mottagandet av Konsumentens ångermeddelande utan dröjsmål via e-post.

Om ångerrätten utövas skriftligen, anses den vara utövats i tid om Konsumenten skickar sitt meddelande inom fjorton (14) kalenderdagar (även på den 14

 
dagen). Vid meddelande per post räknas datumet för poststämplingen och vid e-postmeddelande räknas tiden för e-postens avsändande. Konsumenten bör skicka sitt meddelande som rekommenderat brev för att kunna styrka datumet för avsändandet.

 

Vid ångerrätt är Konsumenten skyldig att returnera den beställda produkten till den av Tjänsteleverantören angivna adressen i punkt 1 utan onödigt dröjsmål, dock senast fjorton (14) dagar efter att Konsumenten meddelat sitt beslut om att frånträda avtalet. Tidsfristen anses ha iakttagits om Konsumenten skickar produkten innan 14-dagarsperioden har löpt ut (genom post eller överlämning till beställd kurir).

Konsumenten står för kostnaderna för att returnera produkten till Tjänsteleverantören. Tjänsteleverantören kan inte ta emot paket som returneras mot postförskott. Utöver returkostnaden för produkten uppstår inga ytterligare kostnader för Konsumenten i samband med ångerrätten.

Om Konsumenten frånträder avtalet, återbetalar Tjänsteleverantören alla betalningar, inklusive leveranskostnader, till Konsumenten utan onödigt dröjsmål, dock senast fjorton (14) dagar efter mottagandet av Konsumentens ångermeddelande. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att hålla inne återbetalningen tills produkten har returnerats eller tills Konsumenten har lämnat tillförlitligt bevis på att produkten har returnerats, beroende på vilket som inträffar först.

Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som användes vid den ursprungliga transaktionen, om inte Konsumenten uttryckligen godkänner en annan betalningsmetod; denna återbetalningsmetod medför inga extra kostnader för Konsumenten.

Konsumenten är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av produkten om den har använts i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess natur, egenskaper och funktion.

5.2. Fall där Konsumenten inte har ångerrätt

Avtalsvillkor för tjänsteavtal gäller efter att tjänsten fullständigt har utförts, om Leverantören påbörjade tjänsten med Konsumentens uttryckliga, förhandsgodkända medgivande, och Konsumenten har erkänt att ångerrätten upphör efter att tjänsten fullbordats.

För produkter eller tjänster vars pris eller avgift kan påverkas av fluktuationer på finansmarknaden, och som Leverantören inte har kontroll över, gäller ångerrätten inte ens under den lagstadgade 14-dagarsperioden.

För produkter som inte är färdigtillverkade och som tillverkas enligt Konsumentens specifika önskemål, eller som är tydligt personligt anpassade för Konsumenten, gäller inte ångerrätten.

För produkter som är förgängliga eller vars kvalitet snabbt försämras gäller inte heller ångerrätten.

För förseglade produkter som av hälso- eller hygienskäl inte kan returneras efter att förseglingen brutits, gäller inte ångerrätten.

För produkter som, på grund av sin natur, blir oskiljaktigt blandade med andra produkter efter leverans gäller inte heller ångerrätten.

För alkoholhaltiga drycker vars pris påverkas av fluktuationer på marknaden, och där priset avtalades vid köpet men leveransen sker först 30 dagar senare, gäller inte ångerrätten.

För kontrakt där Leverantören besöker Konsumenten för brådskande reparation eller underhåll på Konsumentens begäran gäller inte ångerrätten.

För ljud- eller videoupptagningar samt datorprogram i förseglade förpackningar, där förseglingen har brutits efter leverans, gäller inte ångerrätten.

För dagstidningar, tidskrifter och periodiska publikationer, undantaget prenumerationsavtal, gäller inte ångerrätten.

För avtal ingångna vid offentliga auktioner gäller inte ångerrätten.

För avtal om inkvartering, transport, biluthyrning, catering eller fritidsaktiviteter där ett specifikt datum eller en period har avtalats, gäller inte ångerrätten, med undantag för bostadsuthyrning.

För digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium och där Leverantören har påbörjat leveransen med Konsumentens uttryckliga förhandsgodkända medgivande, och Konsumenten har erkänt att ångerrätten upphör efter att leveransen påbörjats, gäller inte ångerrätten.

6. GARANTI

6.1 Produktgaranti

Vid fel bristfälligt utförande från Tjänsteleverantören kan Användaren hävda sina produktgarantirättigheter gentemot företaget enligt de villkor som anges i den civila lagen (Lag V av 2013). Vid ett konsumentavtal har Användaren, som klassificeras som Konsument, rätt att åberopa produktgarantirättigheter inom två (2) år från leveransdatum för de produktfel som redan existerade vid tidpunkten för överlämnandet. Efter två år kan Användaren inte längre hävda sina produktgarantirättigheter.

Vid avtal som inte ingåtts med en Konsument, kan Användaren hävda sina produktgarantirättigheter inom ett (1) år från leveransdatum.

Användaren kan, enligt sitt val, åberopa följande produktgarantirättigheter: Begära reparation eller ersättning, såvida den önskade lösningen inte är omöjlig eller skulle medföra orimliga merkostnader för företaget jämfört med ett annat alternativ. Om Användaren inte begär reparation eller ersättning, kan hen istället begära en proportionell prisreduktion eller, om felet är allvarligt, häva avtalet.

Användaren kan övergå från sin ursprungliga produktgarantirätt till en annan, men ansvarar då för kostnaderna för bytet, om inte detta är motiverat eller orsakat av företaget.

Användaren är skyldig att meddela felet omedelbart efter upptäckt, dock senast inom två (2) månader från upptäckten.

Användaren kan hävda sina produktgarantirättigheter direkt gentemot företaget. Vid fel upptäckta inom sex månader efter leverans förutsätts att felet förelåg redan vid leveranstidpunkten, såvida inte detta antagande strider mot felets natur eller produktens egenskaper. Tjänsteleverantören befrias från garantin endast om hen kan motbevisa detta antagande, det vill säga visa att felet uppstod efter att produkten överlämnades till Användaren. Följaktligen är Leverantören inte skyldig att tillmötesgå Användarens klagomål om det på ett korrekt sätt visas att felet är en följd av felaktig användning av produkten. Efter sex månader från leveranstidpunkten övergår bevisbördan till Användaren vid tvister, vilket innebär att Användaren måste visa att felet förelåg vid leveranstidpunkten.

6.2 Produktansvar

 

Produktansvar uppstår enbart vid fel på lös egendom (produkt). I detta fall kan Användaren, som kvalificeras som Konsument, välja att åberopa sin rätt enligt punkt 6.1 eller sitt produktansvarskrav.

Vid produktansvar kan Användaren endast begära reparation eller byte av den felaktiga produkten.

Produkten anses vara felaktig om den inte uppfyller de kvalitetskrav som gällde vid tidpunkten för introduktionen på marknaden eller om den saknar de egenskaper som anges i tillverkarens beskrivning.

Användaren kan hävda sitt produktansvar inom två (2) år från det att produkten introducerades på marknaden av tillverkaren. Efter denna tidsperiod förloras rätten att åberopa produktansvar.

Användaren kan hävda sitt produktansvar endast gentemot tillverkaren eller distributören av lös egendom.

Vid hävdan av produktansvar måste Användaren bevisa produktens fel.

Tillverkaren (distributören) befrias från produktansvar endast om hen kan bevisa att:

  • produkten inte tillverkades eller introducerades på marknaden inom ramen för affärsverksamheten, eller
  • felet inte kunde upptäckas enligt vetenskapens och teknikens aktuella status vid tidpunkten för introduktionen på marknaden, eller
  • felet beror på tillämpningen av lagstadgade eller obligatoriska myndighetsföreskrifter.

Tillverkaren (distributören) behöver endast bevisa en orsak för att befrias från ansvar.

Krav på produktansvar och produktgaranti kan inte hävdas samtidigt för samma fel. Vid framgångsrik hävdan av produktansvar kan Användaren dock hävda sitt produktgarantikrav gentemot tillverkaren för den utbytta produkten eller den reparerade delen.

6.3. Garanti

För de varaktiga konsumentprodukterna gäller obligatorisk garanti enligt 151/2003 (IX. 22.) Korm. rättegångsbestämmelser om obligatorisk garanti för varaktiga konsumentprodukter. Förordningens (objektiva) tillämpningsområde omfattar endast nya produkter som säljs i konsumentavtal som ingås inom Ungern och omfattar endast de produkter som finns listade i bilagan till förordningen.

För de varaktiga konsumentprodukterna som anges i förordningens bilaga gäller en obligatorisk garanti på 1 år, som börjar den dag produkten överlämnas till konsumenten eller, om installationen utförs av tjänsteleverantören eller dess ombud, installationsdagen.

Tjänsteleverantören är befriad från garantiansvaret endast om den kan bevisa att felet uppstod efter fullföljandet.

För samma fel kan användaren inte samtidigt göra gällande krav på garanti och produktansvar eller garantikraven och produktansvar, men användaren kan fortfarande åberopa rättigheter enligt garanti, oberoende av de rättigheter som anges i punkterna 6.1. och 6.2.

6.4. Giltiggörande av garanti- och ansvarsanspråk

Användaren kan framföra sina garantianspråk på följande kontaktuppgifter: Namn: Revoticon Kft. Postadress: 1037 Budapest, Folyondár u. 30/B Telefonnummer: +36-1/490-0808 E-postadress: info@revotica.hu

  1. RÄTTSLIGT GENOMFÖRANDE 7.1. Plats, tidpunkt och metod för klagomålshantering

Användaren kan framföra sina konsumentklagomål relaterade till produkten eller tjänsteleverantörens verksamhet på följande kontaktuppgifter: Namn: Revoticon Kft. Postadress: 1037 Budapest, Folyondár u. 30/B Telefonnummer: +36-1/490-0808 E-postadress: info@revotica.hu

 

Tjänsteleverantören ska omedelbart åtgärda ett muntligt klagomål om möjligt.
Om ett muntligt klagomål inte kan åtgärdas omedelbart, eller om användaren inte är nöjd med hanteringen av klagomålet, kommer tjänsteleverantören att dokumentera klagomålet i ett protokoll som sparas i fem år, tillsammans med det substantiva svaret på klagomålet.
Tjänsteleverantören ska ge användaren en kopia av protokollet om klagomålet framförs muntligen i en affärslokal. Om detta inte är möjligt, kommer tjänsteleverantören att följa reglerna för skriftliga klagomål som specificeras nedan.
Vid muntliga klagomål som framförs via telefon eller annan elektronisk kommunikation ska tjänsteleverantören skicka en kopia av protokollet till användaren, senast tillsammans med det substantiva svaret.
I alla andra fall ska tjänsteleverantören följa reglerna för skriftliga klagomål.
Ett muntligt klagomål som tas emot via telefon eller annan kommunikationskanal kommer att förses med ett unikt identifieringsnummer, vilket gör det enklare att spåra klagomålet i framtiden.
Tjänsteleverantören ska svara på alla skriftliga klagomål inom 30 dagar. Åtgärden anses vara genomförd när brevet har postats.
Om klagomålet avvisas, ska tjänsteleverantören informera användaren om skälen till avvisandet.

7.2. Andra sätt att hävda sina rättigheter
Om en konsumenträttslig tvist mellan tjänsteleverantören och användaren inte löses genom förhandlingar med tjänsteleverantören, finns det följande alternativ för användaren:
• Lämna in ett klagomål till konsumentskyddsmyndigheten,
• Inleda en process med ett skiljeförfarande (kontaktuppgifter för det behöriga skiljenämnden enligt tjänsteleverantörens adress måste anges),
• Inleda en rättslig process.
Om användaren märker att deras konsumenträttigheter har kränkts, har de rätt att lämna in ett klagomål till den konsumentskyddsmyndighet som är behörig för deras bostadsort. Efter att klagomålet har prövats av myndigheten fattas ett beslut om vidare åtgärder. Konsumentskyddet på första instans hanteras av de lokala distriktsmyndigheterna för konsumentskydd, och deras lista kan hittas här: http://jarasinfo.gov.hu/

Online tvistlösningsplattform
Europeiska kommissionen har skapat en webbsida där konsumenter kan registrera sig för att lösa tvister relaterade till onlineköp genom att fylla i en ansökan, vilket gör det möjligt att undvika rättsliga processer. På detta sätt kan konsumenter utöva sina rättigheter utan att exempelvis avstånd hindrar dem. Om du vill lämna in ett klagomål om en produkt eller tjänst som köpts online, och inte nödvändigtvis vill gå till domstol, kan du använda den online tvistlösningstjänsten. På portalen kan du och den handlare du har ett klagomål mot gemensamt välja ett tvistlösningsorgan för att hantera klagomålet. Den online tvistlösningsplattformen finns här: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show&lng=HU

8. Övrigt
8.1. Ändringar av allmänna villkor och priser
Tjänsteleverantören kan när som helst ändra dessa allmänna villkor, priser på produkter som kan beställas via webbsidan samt andra angivna priser, utan retroaktiv verkan. Ändringarna träder i kraft efter att de publicerats på webbsidan och gäller endast för transaktioner som görs efter att ändringarna trätt i kraft.

8.2. Tekniska begränsningar
Köp på webbsidan förutsätter att användaren känner till och accepterar de tekniska möjligheterna och begränsningarna på Internet, särskilt med avseende på tekniska prestationer och eventuella fel. Tjänsteleverantören ansvarar inte om det uppstår någon driftstörning i nätverket som hindrar webbsidans funktion eller köp.

8.3. Integritetspolicy
Tjänsteleverantörens integritetspolicy är tillgänglig här: www.madrassoverdrag24.se

Dessa Allmänna Villkor träder i kraft den 17 september 2024.